
Välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025 – information till väljaren
Välfärdsområdesvalet och kommunalvalet förrättas samtidigt söndagen den 13 april 2025. Genom att rösta påverkar du vilka som bestämmer om viktiga frågor som rör allas vår vardag under de följande fyra åren.
- Vid välfärdsområdesval väljs ledamöter till välfärdsområdesfullmäktige. De beslutar om ordnandet av social- och hälsovårdstjänster och räddningsväsendet i välfärdsområdet. I Finland finns 21 välfärdsområden. Larsmo hör till Österbottens välfärdsområde. Till Österbottens välfärdsfullmäktige väljs 59 ledamöter.
- Vid kommunalval väljs ledamöter till kommunfullmäktige. De beslutar om kommunens verksamhet och ekonomi. Larsmo kommunfullmäktige består av 27 ledamöter.
Tidtabell
Valdag söndagen den 13 april 2025
Förhandsröstning i Finland den 2 april–8 april 2025
Förhandsröstning utomlands den 2 april–5 april 2025
Vem får rösta?
- Röstberättigade i välfärdsområdesval är finska medborgare, medborgare i andra EU-medlemsstater samt isländska och norska medborgare som är bosatta i välfärdsområdet och som fyller 18 år senast på valdagen den 13 april 2025. Röstberättigade i välfärdsområdesval är dessutom övriga utlänningar som är bosatta i välfärdsområdet, på vissa villkor. Närmare information om rösträtt (öppnas senare). Helsingforsbor har inte rösträtt i välfärdsområdesvalet.
- Röstberättigade i kommunalval är finska medborgare, medborgare i andra EU-medlemsstater samt isländska och norska medborgare som är bosatta i kommunen och som fyller 18 år senast på valdagen den 13 april 2025. Röstberättigade i kommunalval är dessutom övriga utlänningar om de har varit bosatta i kommunen i minst två år.
- Röstberättigade är dessutom, på vissa villkor, personer som bor i välfärdsområdet och kommunen och är anställda hos EU eller internationella organisationer samt deras familjemedlemmar.
Mer information om rösträtt i välfärdsområdes- och kommunalvalet
Förhandsröstning i Larsmo
Röstberättigade kan förhandsrösta på vilket förhandsröstningsställe som helst. I Larsmo finns förhandsröstningsstället vid Larsmo kommungård, på adressen Norra Larsmovägen 30, Larsmo.
Öppethållning:
Måndag-fredag 9.00-17.00
Lördag-söndag 10.00-14.00
Ta med dig pass eller officiellt identitetskort när du besöker röstningsstället. Du behöver inte ta med anmälan om rösträtt som du fått per post.
Hemmaröstning
Om du har hög ålder, är rörelsehindrad eller har en bestående sjukdom och inte kan ta dig till röstningsstället, kan du be om stöd för att rösta hemma. Kontakta centralvalnämnden i din kommun senast tisdagen den 1 april 2025 kl. 16.
Röstning på anstalt
Röstning på anstalt ordnas på Sandlundens servicecenter onsdagen 2.4.2025 kl. 13.30.
Röstning på valdagen
På valdagen kan du rösta i din egen vallokal som står på meddelandet om rösträtt som skickas till dig. Om du har aktiverat Suomi.fi-meddelanden får du kortet elektroniskt till Suomi.fi-meddelanden. Din vallokal på valdagen avgörs enligt var du bor den 21.2.2025.
Valförrättningen inleds kl. 9.00 och avslutas kl. 20.00 på valdagen.
Röstningsområden och röstningsställen i Larsmo är följande:
Röstningsområde | Röstningsställe |
001 Risö | Risö skola, Storströmsgränden 28 |
002 Holm | Kommungården, Norra Larsmovägen 30 |
003 Eugmo | Näs skola, Näsvägen 19 |
004 Bosund | Bosund skola, Skolvägen 13 |
Frågor om valet?
Kungörelse om Välfärdsområdes- och kommunalval 2025
Mer information om Välfärdsområdes- och kommunalvalen hittas på justitieministeriets valsidor
Allmän information om val och röstning hittas på justitieministeriets valsidor.
Valservicenummer för väljarna: 0800 9 4771 (svenska & engelska) | 0800 9 4770 (finska & engelska)
WhatsApp-meddelandetjänst: 050 438 8730
Telefontjänstens öppettider:
- 13.1.–1.4. vardagar kl. 8–16
- 2.4.–11.4. vardagar kl. 8–20 (5.–6.4. kl. 9–18)
- på lördagen 12.4. kl. 9–18
- på valdagen 13.4. kl. 8–20
- 14.4.–17.4. vardagar kl. 9–16
Du kan ringa valservicenumren om du har frågor om val och röstning. Samtalen är avgiftsfria när man ringer från ett inhemskt nummer.
På frågor om valet svarar också centralvalnämndens sekreterare: