Stöd för lärande och skolgång

Förändringar i stöd för lärande 1.8.2025-

Till följd av lagändringar förändras stödet för lärande från och med den 1 augusti 2025 inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.

Inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen avskaffas modellen för trestegsstöd (allmänt stöd – intensifierat stöd – särskilt stöd).

Stödet för lärandet ordnas i första hand gruppspecifikt. Alla elever har rätt till det. Utöver stödet i gruppen kan eleven i vissa fall få elevspecifika stödåtgärder. Dessa stödåtgärder kallas barnspecifika åtgärder i förskoleundervisningen.

Undervisningen ordnas med beaktande av elevernas olika behov och förutsättningar. Undervisningsgrupperna bildas så att målen för undervisningen kan uppnås. Gruppen kan också ha en skolgångshandledare som stöder eleverna.

Långsammare och snabbare inlärning stöds med hjälp av pedagogiska lösningar, till exempel:

  • differentiering av undervisningen
  • undervisning som förklarar språket och begreppen för det som undervisas
  • en tillgänglig lärmiljö.

Läsåret 2025–2026 är övergångstid

Inom förskoleundervisningen är beslut om särskilt stöd som fattats före den 1 augusti 2025 i kraft under hela förskoleundervisningen, och inom den grundläggande utbildningen ser man över beslut om särskilt stöd under läsåret 2025–2026 så att de motsvarar den nya lagstiftningen.

Mitt barn har en IP, hur påverkar ändringen den?

IP, dvs. en individuell plan för hur undervisningen ska ordnas, används inte i fortsättningen, utan genomförandet av det elevspecifika stödet planeras i samband med att stödbehovet bedöms, och de individuella stödåtgärderna antecknas i planen för genomförandet av stödet. Planen uppgörs av lärarna.

Om barnet på våren 2025 har fått ett beslut om särskilt stöd inom förskoleundervisningen, är beslutet i kraft under verksamhetsåret 2025–2026. Barnets stödbehov bedöms på nytt före övergången till den grundläggande utbildningen, åk 1.

I fortsättningen finns endast ett pedagogiskt dokument om stöd: plan för genomförande av barn-/elevspecifikt stöd. 

Planen ersätter dokumenten pedagogisk bedömning, pedagogisk utredning, plan för lärande samt individuell plan för hur undervisningen ska ordnas (IP). Förvaltningsbeslutet heter i fortsättningen Beslut om stöd.

Måste vårdnadshavaren göra något på grund av förändringarna i stödet för lärande?

Som vårdnadshavare behöver du inte göra något i detta skede. Behovet av det intensifierade eller särskilda stödet och de stödåtgärder som ditt barn för närvarande får bedöms under läsåret 2025–2026. Barnets förskola eller skola ger dig mer information om hur ärendet framskrider.

Inom förskoleundervisningen är beslut om särskilt stöd som fattats före den 1 augusti 2025 i kraft under hela förskoleundervisningen, och inom den grundläggande utbildningen ser man över beslut om särskilt stöd under läsåret 2025–2026 så att de motsvarar den nya lagstiftningen. Närmare information om detta ges på höstterminen 2025.