Felanmälningar via Virhi-tjänsten
Via felanmälningstjänsten Virhi kan du meddela om fel och brister som gäller:
- allmänna- och gästhamnsbryggor
- gatubelysning
- idrotts- och friluftsanläggningar
- lekparker
- offentliga byggnader/skolor
- park/grönområden
- skadegörelse
- snöröjning/sandning
- vatten och avlopp
- vägar, gångbanor och parkeringar
- översvämning
- invasiva arter
- övrigt
Via Virhi-tjänsten kan du märka ut platsen och bifoga beskrivning och bild.
Så här gör du en anmälan via Virhi:
- Följ länken till Virhi-tjänsten som du hittar nere på sida
- Tryck på plus-tecknet nere i högra hörnet av kartan
- Tryck på ”Flytta till min plats” eller flytta punkten till rätt position på kartan
- Tryck sedan på ”Rapportera problem här”
- Välj vilken problemtyp det gäller och skriv en kort beskrivning, bifoga bild om möjligt. För att få meddelande om åtgärder måste en e-post adress anges, annars är din anmälan anonym.
- Godkänn och sänd iväg din anmälan
Virhi skickar felanmälningarna vidare till kommunens ansvariga, som kan gå in och kvittera att felanmälan är noterad. När felet är åtgärdat kvitteras det också i appen.
Inrapporterade felanmälningar blir synliga för alla i tjänsten. Det innebär att man inte behöver upprepa en felanmälan om någon annan redan gjort det.
Felanmälningar som gäller statens vägar
Underhållet på landsvägar sköts av Trafikledsverket och den regionala NTM-centralen. Felanmälningar som gäller landsvägar riktas i första hand till tjänsten Trafikens kundservice. Vilka vägar som hör till staten ser du i Trafikledens karttjänst. Kontakta Vägtrafikantlinjen tel. 0200 2100 (öppen 24/7) eller Trafikledsverkets responskanal.
Mindre byvägar sköts ofta av enskilda väglag.